תוכנית עסקית היא כלי רב חשיבות בידי עסק חדש לצורכי גיוס הון ומשקיעים כמו גם לקביעת יעדים ניהוליים וקביעת חזון ניהולי. בהכנת תוכנית עסקית יש לקחת בחשבון את הנקודות הרלוונטיות לכל עסק - השונות בין עסק לעסק. פרקים מסוימים שיהיו רלוונטים לעסק מסוג מסוים יהיו לא רלוונטים לעסק מסוג שונה. לדוגמה - פרק הדן בהגנה ושימוש בטכנולוגיות חדשניות יהיה לא רלוונטי לעסק קמעוני שאינו מכיל רכיבים טכנולוגיים.
יחד עם זאת, מבנה תוכנית עסקית דומה בין העסקים השונים ויכיל פרקים ראשיים זהים של התוכנית העסקית. פרקי המשנה ישתנו בהכנת תוכנית עסקית בין מיזם למיזם, וסדר הפרקים עלול אף הוא להשתנות בין אם כתוצאה מסוג המיזם או כפונקציה של המטרה לשמה הוכנה תוכנית עסקית.
הפרקים הראשיים אותם נמצא בכל תוכנית עסקית הם:
· פרקים מילוליים הדנים בתיאור העסק, תיאור השוק, חזון יישומי
· פרקים כלכליים פיננסים המתארים את העסק על סמך ההנחות והעובדות שהוצגו בפרקים המילוליים
· נספחים הם מסמכים הבאים לאשר ולחזק את ההנחות והעובדות שהצגנו
נספחים
רצוי להתחיל את העבודה על הכנת תוכנית עסקית מאיסוף אותם מסמכים שיהוו בסופו של התהליך את פרק הנספחים. מסמכים אלו יכולים לשפוך אור על:
· בעלי ומנהלי העסק, והעסק עצמו - קורות חיים, תעודות הסמכה, אישורים רלוונטים, הסכמי שותפות וכו'. בנוסף, מכתבי המלצה, תמונות המוצרים ודוגמאות פרסום יכולים להוות תוספת מרשימה.
· הנחות אותם אנו מניחים על השוק, המתחרים והלקוחות - חקר שוק עצמאי, מאמרים אקדמיים, פירסומים עצמאיים של חברות וכו'.
פרקים מילוליים
· תיאור המיזם עצמו. תתי פרקים: תיאור חזון החברה, תיאור החברה (מתי נוסדה, על ידי מי, מיקומה וכו'), תיאור המוצר או השירות, מוצרים עתידיים, טכנולוגיות חדשניות וההגנה עליהן, תיאור האתר, חברי ההנהלה.
שני הפרקים שרצוי שיופיעו בהכנת תוכנית עסקית כלשהי הם פרק תיאור המוצר או השירות ופרק הדן בחברי ההנהלה או היזמים.
· תיאור השוק. תתי פרקים: תיאור כללי של השוק, הגדרת קהל היעד, פוטנציאל השוק, חסמי כניסה לשוק, המתחרים, ניתוח SWOT, ספקים, לקוחות
· יישום. תתי פרקים: תוכנית השיווק והמכירה, תכנון הייצור והתפעול, מבנה ארגוני ותכנון כח אדם
אורי וין עובד בחברת שנטיפי המתמחה ב השכרת ציוד לאירועים והמעמידה לרשות לקוחותיה מגוון רחב של ציוד לאירועים. ניתן להכנס לקטלוג המוצרים שבאתר החברה בכדי לצפות בציוד לאירועים אותו ניתן לשכור.